Pilar García Negro: "Murguía captou desde o primeiro momento o papel superior da estética e das capacidades da súa muller."
Pilar García Negro naceu en Lugo en 1953. Actualmente é profesora honoraria da Universidade da Coruña e foi deputada do Parlamento Galego e unha das grandes estudosas da literatura galega cun amplo abano de publicacións. Fai un mes púxenme en contacto con ela co obxectivo de abrir unha sección de entrevistas neste blogue con persoeiros que influíron na lingua e na política da Galiza. Quero agradecerlle públicamente o seu interese por responder a estes inquéritos e espero que esta entrevista sexa do voso agrado.
Celebramos
este ano o día de Rosalía de Castro por
primeira vez dun xeito oficial. Por qué é importante celebrar a Rosalía dende
as institucións?
Realmente, o que se celebrou este ano por primeira vez é un cambio de data,
do 24 ao 23 de Febreiro, pois está demostrado que foi este o día en que naceu,
o 23, sendo o 24 o do seu baptismo (de aí a confusión). A data foi sempre
celebrada polas asociacións culturais galegas, a AS-PG, a AELG e moitos centros
do ensino. A oficialidade cultural e educativa sempre foi detrás destas
iniciativas. Noutros casos, ignorounas, como cando rememoramos, en 2010, os 125
anos do seu falecemento.
Por qué Rosalía tivo tanta popularidade na xente?
Debemos precisar o termo “popularidade”. Na
minoría patriótica galega causou grande impacto a publicación de Cantares gallegos (1863), obra inaugural
do Primeiro Renacemento da cultura galega. A súa 2ª edición, en
1872, deuna a coñecer amplamente en colectividades da emigración, que a fixeron
súa con devoción plena, pois comprenderon todo o espírito de dignificación e
elevación do universo cultural popular galego. Follas novas –que constitúe en por si unha sorte de literatura total– non desfrutou da mesma audiencia
e só uns poucos atinaron a captar toda a súa densidade humana, a súa carga de
innovación, a aplicación do galego a unha temática universal, para alén do
valor de crónica histórica en tempo real que posúe. A súa narrativa –avanzada, revolucionaria mesmo,
orixinalísima, adiantada ao seu tempo– tamén non foi debidamente valorada máis
que por uns poucos. O Segundo Renacemento da cultura galega, xa no século XX,
fixo dela emblema principalísimo da Galiza e da excelsitude da súa literatura.
Modernamente, hai dous nomes ineludíbeis na investigación rosaliana: Ricardo
Carvalho Calero, da xeración do nacionalismo de pre-guerra, e Francisco
Rodríguez, cuxa pesquisa e estudos sobre a escritora, a partir dos anos
setenta, marcan un antes e un despois no seu coñecemento e divulgación.
Cal
foi o papel de Murguía na obra rosalián?
Murguía captou desde
o primeiro momento o papel superior da estética e das capacidades da súa
muller. Foi o seu primeiro estudioso e propagandista, e ocupouse igualmente de
procurar meios e vías de publicación. Unha outra cousa é o seu papel biográfico,
xa que, ao lado desta percepción, hai aspectos que non quixo dar a coñecer,
como se a estatura e capacidade transgresiva de Rosalía de Castro, a súa
independencia de criterio, a súa liberdade de pensamento (e de actuación, con
toda probabilidade), superasen calquer previsión admisíbel. Se non tivese
destruído, na fin da súa vida, as cartas dela, teríamos unha fonte inestimábel
da súa biografía, sen dúbida. Dito isto, non se debe cualificar frivolamente
Murguía de machista ou sexista. El sabía de sobra do valor intransferíbel da
poética rosaliana, e, por outra parte, unha muller e unha escritora como
Rosalía de Castro (sobran as probas) endexamais se plegaría a ser
“administrada” polo seu home. Ela supera calquer corsé.
Todas as escritoras
contemporáneas e posteriores tiveron nela un exemplo preclaro. Non podemos
falar de “escola”, pois non é posíbel achar “descendencia” seguidista. É única
e inconmutábel. Outra cousa é a interpretación que dela fixeron, tanto
escritoras como escritores do seu tempo e até os nosos días: asimilación ao
estereotipo galego conveniente (represivo) / identificación da súa vera effigies, isto é, a que autorizan e
aconsellan a súa personalidade e a súa obra.
A política feminista é moi necesaria. Despois de celebrar o 8 de marzo, en qué puntos crees que debemos mellorar para chegar á sociedade igualitaria?
O principal é definir o suxeito social e o contido da loita a que se entrega o feminismo. Na miña idea, ha de ser a maioría social feminina, por tanto a maioría traballadora, e coa vontade de enaltecer a independencia económica e psicolóxica das mulleres e a represión (si, represión) de todos os mecanismos de discriminación aínda existentes. Isto pasa por un esforzo político transversal, en todas as ordes, e pouco ten a ver co feminismo cosmético (terminolóxico) que hoxe está na boca de tantos. O capitalismo como sistema é anti-feminista per se, pois precisa a continuidade de traballos e servizos non pagos que maioritariamente desempeñan as mulleres da clase traballadora. Hai moita confusión que debera ser aclarada...
Pasando xa ao século XX atopámonos polo camiño a figuras
importantísimas como Castelao, constructor da Nación galega. O Sempre en
Galiza foi unha das súas obras máis destacadas. Qué
parte destacarías desta gran magna obra?
Castelao debera ser de leitura e contemplación obrigatoria para todas as
rapazas e rapaces do noso país, pois é dono dunha obra que o admite e que
permite a graduación de coñecemento conveniente. A súa figura é invulgar, por
proteica, isto é, por conxuntar na súa personalidade e actuación o talento dun
grande artista plástico (en moitas modalidades), a profundidade dun pensador e
político nacionalista galego, a valía como escritor (narrador, dramatrugo,
ensaísta) e, ao lado de todas estas dimensións, a súa incansábel actividade a
prol da representación e da dignificación da súa patria, a Galiza. Sempre en Galiza é un libro misceláneo,
denso, rico e atractivo asemade, que debera ser de leitura imperativa para toda
galega-todo galego culto e, en xeral, para toda persoa desexosa de coñecer a
historia da súa nación. Por suposto, calquer que se declare nacionalista e non
teña lido esta magna obra adoecerá de carencia grande na súa formación
política.
Un papel fundador, exactamente. A idea orixinal foi de Ramón; Antón sumouse entusiasmado a ela e ambos se puxeron mans á obra. Axiña se crearon por todo o país, para alén da da Coruña, que foi a primeira.
Aínda que foron máis invisibilizadas, as irmandiñas tamén estiveron moi presentes. Unha das figuras que resúltame moi curiosa é a de Elvira Bao. Qué destacarías dela?
A profesora e investigadora Aurora Marco dedicou un volume íntegro ás irmandiñas e á súa relevancia dentro da organización do movemento nacionalista. Elvira Bao, efectivamente, foi unha delas: mestra entregada á causa política e á cultural do Partido Galeguista; represaliada, presa, desposuída do seu traballo oficial, a padecer mil penurias, como lembraba a súa filla Elvira Varela Bao, fiel cuidadora do patrimonio da súa nai e de seu pai, Bernardino Varela, igualmente nacionalista. As irmás Micaela e Teresa Chao, Virxinia Pereira, a médica Olimpia Valencia, Corona González... e tantas máis, fan parte dunha historia cuxo coñecemento muda substancialmente a contemporaneidade galega.
O Partido Galeguista fundouse formalmente en Pontevedra, en Decembro de
1931, polo que o seu tempo legal de vida non chega aos cinco anos. É a
cristalización de todos os núcleos nacionalistas existentes no país: ponto de
chegada e, asemade, ponto de partida dunha actuación política que tiña como
alicerces irrenunciábeis: Galiza: nación; autodeterminación; auto-organización;
pacifismo; anti-imperialismo; modificación da estrutura do Estado español para
procurar unha solución pactada e en pé de igualdade das nacións que o compuñan.
Tamén a fundación do BNG
supuxo, en 1982, a confluencia de varias organizacións previas de carácter e
vocación nacionalista. A máis veterana, a Unión do Povo Galego, fundada en
1964; a Asemblea Nacional-Popular Galega; o Partido Socialista Galego… A
vocación foi unitaria desde o principio e así o demostrou ao longo da súa
historia. Remítome, de calquer xeito, a unha historia afortunadamente escrita,
que se pode achar en publicacións da Fundación Terra e Tempo e da Fundación Galiza
Sempre. Calquer interesada-o pode atopar información adecuada nestas fontes. O
máis relevante, para min, foi o mantemento dun principio inabalábel, xa citado:
autodeterminación, auto-organización, perfil distintivo como forza galega
nacional, non sucursal ou asociada a nengunha outra, expresión e necesidade,
por tanto, da capacidade política da Galiza como nación adulta, moderna e
responsábel.
Cómo
ves a lingua galega nos vindeiros anos? Qué
factores cres que serán determinantes para que a lingua perdure?
Tamén aquí me remito a abondosos traballos
meus sobre esta materia. Cito
un: “En que consiste a normalización da lingua galega?”, publicado no volume Lingua e futuro (coordenado por Goretti
Sanmartín; Laiovento, Santiago de Compostela, 2010) e reeditado na revista Terra e Tempo, ou ben De fala a lingua: un proceso inacabado
(na mesma editora, 2009). Recomendo igualmente: Ricardo Carvalho Calero: a ciencia ao servizo da nación (2ª ed.:
2019) e Rectificar a historia. Escritos
sobre Ricardo Carvalho Calero (2021), ambos da miña autoría ou edición,
publicados pola editora mencionada arriba. Será fundamental, no presente e no
futuro, que a minoría que practicamos o galego oralmente e por escrito, en
calquer ámbito, para todas as funcións, en calquer lugar do país, con todos os
interlocutores... o sigamos facendo, na intelixencia de ser, o da lingua, TEMA
CENTRAL do noso ser colectivo, nacional, identificador máximo de nós como povo
distinto e específico. A nosa vontade ha de seguir sendo a de ampliar, a de
alargar moito máis, esa minoría para que deixe de o ser, para que o galego, en
fin, volva ser familiar, amado e practicado por toda a povoación galega. O
papel que xoga a Mesa pola Normalización Lingüística é fundamental, como tamén
o é a existencia por primeira vez na historia dun xornal galego, Nós Diario: a implicación en ambas
empresas debera ser asunto primordial para todos os que declaramos amar o noso
país e desexarlle un porvir ben mellorado verbo do presente.
Excelente entrevista. Dende os meus poucos coñecementos da intelectualidade galega, déixame ansias por unha lectura más detida dos clásicos: Follas Novas de Rosalía e Sempre en Galicia de Castelao.
ResponderEliminarTamén interesante reflexionar sobre a causa do pouco coñecemento popular das irmandiñas.
Respecto á vida e perpetuación do galego, non sei se son tan optimista como para fialo só ó empuxe individual.
Pilar García Negro, sempre cunha linguaxe densa pero atinada. E un gran saber da nosa literatura.
Excelente comentario. Voullo trasladar a Pilar.
Eliminar